lördag 6 februari 2016

Brev från en okänd vän

För ett par veckor sedan var jag med mina barn på museum i Tammerfors. Postmuset har utställning där och en del i utställningen var en postlåda i vilken man fick lämna brev till andra besökare. Jag skrev inget brev själv men jag tog ett som var förseglat och på kuvertet stod det på finska "ta mig med dig!". Jag gjorde så och öppnade brevet hemma. Avsändaren, som kallade sig "min okända vän" frågade i brevet när jag senast skickat någon ett riktigt brev? Utmanade mig att göra det och önskade mig slutligen en härlig vårvinter.

Jag tänkte genast på den enkla utvägen att skicka brevet till min syster eller hennes barn. Det är nog de som senast fått brev från mig annars också. Den här veckan skrev jag dock brevet till min kusin. En kusin som var min stora förebild då jag var liten. Hon är fem år äldre än mig och vi har inte haft någon speciell kontakt de senaste 25 åren men av någon orsak har jag i alla fall tänkt mycket på henne och det inflytande hon hade på mig som liten. Jag hoppas att brevet når henne och att det kan lysa upp hennes vardag lite.

När har du senast skrivit ett brev?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar