fredag 25 mars 2016

Påskhäxeriet, två veckor i rad

Det är så skönt med ledigt! Påsken innebar för mig kort arbetsdag på torsdagen och nästa gång jag kör in i parkeringshallen vid jobbet blir först på tisdag. De här lediga dagarna tillbringar vi förstås i Vasa.

Typ varje år sedan äldre barnet lärde sig gå själv har han gått påskhäxa i Vasa på påsklördagen. Först bara för morföräldrar och släktingar men senare också för grannar här hos morföräldrarna. Så gjorde jag ju själv i många, många år som barn. När vi flyttade till Birkaland visade det sig att påskhäxorna (virpojat) gick omkring redan på palmsöndagen. Vid ungefär tre-fyra började Atte då gå påskhäxa två gånger varje år. Palmsöndagen i Nokia och påsklördagen i Vasa. Vilken lyx!

I år tyckte Atte sig vara för gammal att häxa runt i hemtrakterna så Linn gick ensam med grannflickan. Egentligen avstod Atte först då jag drog fram en röd och en blå kjol att välja mellan. Det blev tydligen för mycket. Han menade idag att han tänker gå påskhäxa här hos mommo så vi får se hur det blir imorgon.

Ett kärt minne från då jag var liten och gick påskhäxa är ett hus där man alltid fick Kinder ägg. Men för att få sin lön var man tvungen att gå in hos det äldre paret och prata lite. Mannen i huset tog sedan upp namnen på alla som kom hem till dem. Han hade ett litet block där han varje år skrev upp och räknade besökarna. Tänk om någon gjorde så idag, vilken uppståndelse det skulle bli! Då kändes det helt naturligt.

Palmsöndagen lön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar