fredag 23 september 2016

Jobba mindre, njuta mer

Min dotter började skolan i höst och jag visste redan i våras att jag vill vara hemma mer under hennes första skolår. Partiell vårdledighet gav mig möjlighet till det. Från och med förra veckan, fram till maj nästa vår, är jag nu ledig varje onsdag. Att det inte var helt lätt att komma överens med min arbetsgivare om hur och när jag skall vara ledig är nu glömt och jag är väldigt nöjd med mitt beslut!

Medan barnen är i skolan hinner jag städa, byka och laga mat. Då de kommer hem får jag ge all uppmärksamhet till dem då allt annat hemarbete redan är omskött.

Jag vet annars inget värre än att tvätta kläder! Att slänga in en hög i tvätten är inte så farligt, det är upphängningen och invikningen som gett mig huvudvärk och magsår. I onsdags, då jag liksom hade bestämt att det är mitt göra under förmiddagen, var det inte alls så jobbigt som det brukar kännas på kvällen efter jobbet då alla vill ha min uppmärksamhet.

Att onsdagen den här veckan bjöd på en av höstens vackraste dagar gjorde att jag även tog mig ut i svampskogen. Jag fick bjuda min familj på svampsoppa då de kom hem. Mmm!

Matrast i skogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar