söndag 13 december 2015

De vackraste julsångerna

Ingen julstämning utan De vackraste julsångerna. Här i Nokia får det bli på finska och lika bra går det! Det var dags för julsångerna idag på Luciadagen.

Lucia firas inte på de finska orterna, inte alls faktiskt.Min man har berättat att de kunde ha någon form av stjärngossar med på julfesten men ingen ville bli vald till stjärngosse, det var pinsamt. Min son på 10år visste inte vad Lucia är, det kändes lite surt! Måste rätta till det och dra lite Sankta Lucia för honom imorgon, nu har han redan gått och lagt sig.

I Svenskfinland firas ju Lucia stort den 13.12 och det finns just inget finare sätt att sprida ljus och julstämning på, förutom  då De vackraste julsångerna.

Idag var det Zacharias Topelius "Sparven om julmorgon" som gav mig mest kalla kårar. Det sorgesamma i dikten hörde jag att bottnar i Topelius sorg då han hade mist sin ettåriga son våren innan dikten skrevs. En sådan sorg som jag inte ens kan föreställa mig, men vackert var det!

Kyrkan i Nokia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar